Gangguan pencernaan dan Rawatan Bagi Sembelit

Gangguan pencernaan dan Rawatan Bagi Sembelit

Berkenaan dengan rawatan sembelit, kita semua bertembung dengan kebimbangan. Mendefinisikan konsep ini isu-isu yang paling mendesak seseorang perlu berurusan dalam usaha untuk membincangkan masalah yang berkaitan dengan sembelit. Setiap orang merasakan ia berbeza, yang merupakan sebab yang paling penting bagi kesukaran untuk menyematkan ke bawah sembelit. Beberapa orang akan mendapati bahawa akan sekali setiap tiga hari adalah normal. Sekiranya mereka tidak mengalami akan dua kali sehari, orang yang berbeza akan percaya sesuatu yang pelik. Secara umumnya, ada separuh daripada semua orang perlu pergi setiap hari, bagaimanapun baki variasi pameran separuh lagi dalam arah.

Perbezaan individu dalam pergerakan usus yang biasa pada individu yang mencadangkan variasi dalam takrif sembelit. Di Amerika Syarikat, terdapat sebuah institut penyelidikan kerajaan yang pakar dalam masalah penghadaman dan rawatan sembelit dikenali sebagai NIDDK. Kedudukan NIDDK untuk perkara ini ialah bahawa sembelit didiagnosis dengan membuang air besar tunggal setiap 72 jam. Sembelit didiagnosis kepada seseorang untuk hal orang, seperti yang jelas dari pemerhatian di atas. Sembelit optimum dinilai dengan nasihat doktor yang baik. Doktor pertama akan dapati sejarah peribadi. Diet, aktiviti fizikal, tingkah laku, dan kekerapan buang air besar, begitu juga, sasaran pertanyaan oleh doktor.

Latar belakang keluarga, contohnya, sama ada adik-beradik yang menunjukkan penyakit pencernaan boleh menjadi fakta PCP mahu tahu. Sembelit mungkin biasa menjadi tanda-tanda penyakit yang mendasari, doktor menimbulkan apa-apa siasatan sebelum mencadangkan rawatan sembelit. Lebih tanda-tanda satu punca utama untuk sembelit, boleh didedahkan oleh pertanyaan umum tersebut. Adalah sukar untuk menyenaraikan mereka dengan cara yang sistematik, kerana wujud banyak sebab mungkin sembelit. Seperti elaun remeh makanan serat kaya, sebagai contoh, sembelit boleh berasal dari pilihan gaya hidup yang mudah. Di samping itu, gangguan lebih rumit, seperti sindrom usus, boleh menyebabkan sembelit.

Pada nota terakhir, penyakit serius yang bernasib baik kerana lebih kurang sama, seperti kanser kolorektal boleh menyebabkan sembelit. Dalam ketiadaan mengetahui lebih lanjut mengenai punca, ia adalah sukar untuk bercakap tentang apa-apa rawatan sembelit konkrit. Dengan sendirinya, ilmu yang salah satu sebab penting untuk sembelit adalah regimen miskin serat adalah pemahaman yang berguna. Ia ternyata bahawa makan serat yang cukup mungkin amat sukar. Bagi sesetengah orang, diet biasa tidak mencukupi. Boleh didapati di kaunter dan melalui doktor pesanan adalah ubat yang bertindak sebagai serat tambahan. Banyak mengambil rawatan rumah sembelit dengan menukar diet dengan upping serat dalam diet. Lebih kabur adalah hakikat bahawa rawatan ini tidak selalu isyarat jalan untuk menyembuhkan kerana kesilapan sumber serat. Makan banyak epal dan sayur-sayuran tidak mencukupi. Amat penting adalah jenis tertentu buah-buahan. Penenang dan julap osmosis boleh membantu dalam peredaran ramai usus jika serat pemakanan tidak mencukupi.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar